Onko koolla väliä?

Olen viimeisen 7 vuoden aikana ollut välittäjänä mukana suuremmissa ja pienemmissä ketjuissa, sekä viimeiset 5 vuotta pyörittänyt omaa välitysliikettä jossa oli aikoinaan peräti 6 työntekijää minun lisäksi. Tunnen henkilöitä alalla jotka edustavat sekä pieniä yksityisiä liikkeitä ja suuria ketjuja. Hyviä menestyneitä ja alalla pysyviä välittäjiä yhdistää se, että he ovat henkilöinä sellaisia jotka sopivat välittäjän rooliin. Välittäjänä toimiminen on elämätapa, ei työ. Uskallan väittää että kukaan ei ole menestynyt - tai epäonnistunut pelkästään siksi että olisi edustanut tiettyä välitysliikettä: välittäjän persoonalla, ammattitaidolla ja sitoutumisella on suurin merkitys menestymisen ja tunnettavuuden kannalta. Menestyminen ja tunnettavuus pohjautuu pääsääntöisesti hyvään työtulokseen ja tyytyväisiin asiakkaisiin. Joskus toki myös onnistuneeseen henkilöbrändäykseen.
Hyvä brändi ja taustayritys on tukifunktio, mutta ei yksin riitä. Minä olen löytänyt oman tasapainoni pienen, oman liikkeen välittäjänä, ilman suurta henkilökuntaa. Brändin rakentaminen tarkoittaa minulle sitä että asiakkaan on helppo tietää "ketä olemme ja mitä edustamme". Pieni liike takaa ketteryyden uusiutua ja mukautua markkinan mukaan. Minua/meitä ei sido suuren ketjun säännöt eikä mahdollinen byrokratia. Voin päättää esimerkiksi markkinointitavat ja palkkiomallit joustavasti yhdessä asiakkaan kanssa.
Olen ensisijaisesti kiinteistönvälittäjä ja kova paiskimaan töitä. Pieni sitoutunut tiimi, jota ei tarvitse vahtia on todistetusti tehokkainta. Ei sisäistä kilpailua välittäjien kesken, ei happamia naamoja eikä kateellisuutta. Tekemisen meininkiä ja aito tahto palvella asiakkaita hyvin koko sydämellä - sitä edustamme Birds LKV:ssä. Meillä ei kilpailla asiakkaista - me autamme ja tuemme toisiamme siinä missä tarvitaan. Se johtaa parhaaseen tulokseen niin meille ja asiakkaillemme. Hyvän työparin löytäminen on kullanarvoinen asia. Meillä on hauskaa yhdessä, arvostamme toisiamme ja se näkyy myös ulospäin.
Kuka oman kohteen välittäjäksi: suuri välitysketju vai pieni yksityinen liike?
Lähes jokainen välittäjä ja välitysliike listaa myynti- ja vuokrakohteensa Oikotielle, Etuovelle ja Vuokraovelle. Saman kohdenäkyvyyden saavuttaa niin pieni kuin isokin liike. Hyvät kuvat erottuvat joukosta ja hyvän valokuvaajan käyttäminen ei ole mikään ison ketjun etuoikeus. Moni alalla toimiva ammattivalokuvaaja kuvaa sekä ketjuille että pienille yksityisille liikkeille. Hyvissä kuvissa ei pelkästään näy ammattikuvaajan työ, vaan parhaimmassa tapauksessa myös joko stailaajan tai välittäjän paneutuminen kohteeseen ja siihen miten paljon ollaan poistettu ylimääräisiä esineitä ja/tai tuotu tilan parhaat puolet esiin sopivalla sisustuksella.
Uskallamme väittää, että valtaosa ostajista katsoo läpi myös muut myynti-ilmoitukset verkossa ennen kuin kirjoittaa nimensä ns hiljaisessa myynnissä olevan kohteen kauppakirjaan. Välittäjä ja välitysliike jolla on paljon kontakteja, löytää kyllä ostajaehdokkaan, mútta ostajaehdokas päättää kuitenkin minkä kohteen hän ostaa vertailemalla mitä muuta markkinoilla on. Koska elämme aikaa missä jokainen pääsee tutustumaan jokaiseen kohteeseen verkossa, ei laajalla kontaktiverkostolla oston kannalta ole juurikaan merkitystä. Koska sosiaalinen media on tehokas markkinointikeino ja toimii hyvin suunniteltuna jopa lähes kuluitta, ei myöskään ison ketjun markkinointibudjetit merkitse etua pieneen liikkeeseen verrattuna.
Vuosia sitten, kun asuntonäytöille mentiin Helsingin Sanomissa olevan sunnuntaisin julkaistun asuntoliitteen perusteella, oli markkinointibudjetilla ja suurella kontaktiverkostolla väliä. Tänään kannattaa valita välittäjän jolla on asiantuntemusta ja kenties hiukan kokemustakin. Välittäjä joka ottaa selvää, ohjeistaa, kuntelee ja kertoo. Välitysliike jolla on visualista silmää ja ymmärrystä nykymaailman markkinointikanavista. Välittäjä joka tuntee edes rakennustekniikan perusasiat sekä hallitsee lainsäädäntömme pykälät. Näin voit myydä, ostaa ja vuokrata turvallisin mielin. Kun asioita tehdään alusta asti oikein, selvitellään ja tutkitaan, ei tarvitse myöhemmin pelätä piileviä vaurioita tai juridisia kompastumisia.
Se millä myös on väliä on..
Kohteen vahvuuksien ja heikkouksien identifioiminen
Olet myymässä kotiasi. Se on ollut sinulle rakas paikka ja sinulla on
siihen tunnesiteitä. Ostajalla ei vielä näitä tunnesiteitä ole
muodostunut, hän haluaa löytää mahdollisimman hyvän kodin budjettinsä
sisällä. Välittäjän tulee nähdä, ymmärtää ja tiedostaa asuntosi hyvät
ominaisuudet. Hänen pitää myös tunnistaa ne seikat, jotka vaikuttavat
asunnon hintaan, kuten remonttitarpeet, asunnon kunto ja mahdolliset
tarkistukset. Mitkä seikat vaikuttavat ostajan käsitykseen asuntosi hintaan?
-> Valitse välittäjä, joka keskustelee kanssasi ostajan ja sinun
eriävistä hintamielikuvista ja jolla on realistinen käsitys
hintarakenteesta. Sopikaa yhdessä ennen ensimmäistä näyttöä
tavoitemyyntihinnasta.
Kovin hinta ratkaisee?
Asuntomarkkinoilla markkina puhuu - jos asunto on liian kallis se jää
roikkumaan ja epäilykset heräävät - onko siinä joku vika kun kukaan ei
ole sitä halunnut? Yleisin vika on "hinta" mutta on hyvä muistaa ettei korkealle asetettu hintatavoite aina ole huono asia. On vain tärkeä kuunnella markkinoita ja olla valmis reagoimaan kun ja jos markkina kertoo että hinta on väärä. Ammattitaitoinen välittäjä osaa lukea markkinan signaalit sekä ohjata myyntistrategian sen mukaan.
-> Valitse välittäjä, joka osaa perustella hintapyyntöä ja asunnon teoreettista markkina-arvoa (hintatilastoihin perustuvaa, samantyyppiset samalla alueella olevat - mitä muuta milläkin rahalla saa).
Sitkeys ja maltti
Asunnosi kaupasta neuvottelee välittäjä, ei firma. Välitystoimintaan liittyy paljon psykologiaa ja joskus jopa henkilökemiaa. Tänä päivänä ns "isojen" välitysliikkeiden katon alle kokoontuu monta yksityisyrittäjinä toimivaa
henkilöä, jotka ostavat brändäyksen ja välitysliikkeen peruspalvelua. Nämä välittäjät tienaavat elantonsa myyntipalkkioiden provisioina, samalla tavalla kuin pienissä välitysliikkeissä. Kohteita ei välttämättä
jaeta etkä saa asunnollesi 50 myyjää vaikka välitysliikkeen sateenvarjon alla olisikin 50 välittäjää. Onneksi - sillä on täysin mahdotonta että kaikki 50 myyjää tuntevat kohteesi perustuksista piipunhattuun asti!
-> Valitse välittäjää jolla on ammattitaitoa ja kokemusta, kiinnostusta
ja energiaa, ei välitysliikkeen suuruuden mukaan. Suuri ketju voi olla hyvä, mutta niin voi myös pienikin liike olla.
Uskallamme väittää, että pieni välitysliike on vähintään yhtä hyvä kuin iso - koolla ei ole väliä - vaan välittäjällä.